zondag 11 maart 2018

Crayon box af!

Hij is af, echt helemaal af! M'n eerste quilt van het frame.
En wat was het leuk om te doen. Voor de eerste keer ben ik zelfs niet ontevreden.
Ik begon met het strijken en opspannen van de achterkant: fluitje van een cent.


Toen de voorkant, alle draadjes wegknippen en plukken, opspannen, rollen.
Het plan was elke morgen uit de nachtdienst een uurtje te doen. Dat liep ff anders. Ik moest nl nog ander garen op de machine zetten (en spoeltje natuurlijk): allemaal lussen aan de onderkant.
Na een uurtje klussen en proberen pogingen gestaakt. De tweede morgen verliep niet anders, alles geprobeerd, ander garen, nieuwe naald, nieuw spoeltje, het hielp niets. De derde nacht verschillende you tube filmpjes bekeken en weer aan de slag: Yes, nu ging het goed!


Ik koos voor isacord garen. Dit garen is dun, maar stevig, valt mooi in de stof, en is gunstig geprijsd. Niet onbelangrijk, zeker niet voor zo'n eerste quilt.
De top had ik al jaren liggen, misschien niet heel bijzonder, maar ruimt wel mooi lapjes op. En is prima als oefenobject.


De achterkant had ik ooit in de uitverkoop gekocht bij Ely Prins, paste hier wel goed bij vond ik en had een mooi formaat. Door de drukte valt het garen haast weg hierbij. En dat kwam mij wel goed uit, want natuurlijk zitten er her en der wel wat schoonheidsfoutjes.


De quilt werd uiteindelijk 1.60 bij 2.00, ik heb me aan het originele patroon gehouden.
Ik heb nog wat blokken over (te enthousiast bezig geweest), binnenkort eens kijken of ik hier nog een kleinere versie van kan maken.


Veel van dit project geleerd. Deze week nog een paar dagen werken en dan vakantie. Oja, en bee en regiodag niet te vergeten!
Dus wacht ik nog even met een nieuwe quilt op het frame te gooien, dat doe ik daarna wel weer. Dus nu ff tijd om met een top aan de slag te gaan, maar daarover volgende week meer.
Fijne week allemaal en tot later.

6 opmerkingen:

  1. Het was dus even "zweten" voor je, maar fijn dat je de slag nu te pakken hebt. En, ook niet onbelangrijk, weer een Affo! Fijne zondag!🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig. En een prachtig eerste affo👍

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Al doende leer je..".dat gaat hierbij wel op. Fijn dat het gelukt is. Groetjes Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Best mooi, en knap voor je eerste quiltwerk
    En helemaal fijn dat je het leuk vind.
    Het 2 de gat zeker vlotter en nog mooier misschien.
    Groetnis Annie.
    Goede nieuwe week

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi hoor en meteen een naam gegeven, zal Ingeborg blij mee zijn :) Fijne vakantie !

    BeantwoordenVerwijderen